Főmenü
· Fórum
· Linkek
Keresés
Szavazás

Milyen gyakran látogaod a CBF Egyesület honlapját?

- Naponta egyszer

- Naponta többször is ránézek

- Hetenten többször

- Hetente maximum egyszer

- Max. havonta egyszer

- Csak akkor ha valamit meg akarok kérdezni

- Ha kapok valakitől privát üzenetet csak akkor

- Nem látogatom...

A szavazás korlátozva csak tagoknak

szavazat: 135 hozzászólás: 2
Korábbi szavazások
Mobile Version
e107mobile You can now visit us on your mobile phone! Simply goto cbf-egyesulet.hu/ on your mobile phone or PDA to get started!
Motorozz ésszel!
A Motorkiállításon mindenfelé osztogattak egy kis füzetet, „Motorozz ésszel!” címűt.
Tudom, sokan hoztak el belőle, Én is, de talán nem jutott el mindenkihez. Még a fáradtságot is vettem, hogy végigolvassam és sok érdekes gondolatot találtam benne, melyeket most megosztok veletek.
Hangsúlyozom, hogy nem az észt akarom osztani. Isten ments! Ellenkezőleg! Azokat a dolgokat szeretném kiemelni, melyek bizonyos fokig újak voltak számomra vagy pedig úgy érzem, nem kapnak elég hangsúlyt.
Tehát csak mazsolázok a tartalmában. Szubjektív by Natan.

Az első, fontos dolog, hogy 2008-ban hosszú-hosszú évek után először csökkent a motoros balesetek és halálos áldozatok száma.
A motorosokra egyre inkább partnerként tekint a közlekedők nagy többsége. Egyre inkább jellemző az előzékenység és udvariasság. De ne bízzuk el magunkat! Mindig lesznek figyelmetlen és agresszív vezetők!
A statisztikák alapján a lakott területen inkább az autósok, míg azon kívül inkább a motorosok okozzák a bajt. Vagyis még mindig nem figyelnek elegen a motorosokra és még mindig sok motoros becsüli túl képességeit, vezetői tudását.
A statisztikák alapján megállapítható, hogy az esetek kb. felében hibázik a motoros és másik felében külső tényező okozza a bajt.
A motoros által elkövetett hibák közt első helyen áll a relatív gyorshajtás!


Ruházat
A ruházatról részletesen beszél a füzet, mindnyájan tudjuk, hogy mit. A lényeg, hogy mindig öltözzünk megfelelően (biztonságosan).

Fékezés
Egy fontos gondolat a helyes fékezésről: A legjobb fékhatást úgy érhetjük el, ha az első és hátsó féket egyaránt használjuk. A hátsó féket azonban mindig egy pillanattal előbb aktiváljuk, mint az elsőt! Ez segít a motor stabilizálásában és az első kerékre jutó, megfelelő terhelés elosztásában.
Reakcióidő: (észleléstől a reagálásig eltelt idő) Én (autó)vezetőként is tapasztalom, hogy rengeteg embernél már a veszély észleléséig is rengeteg idő telik el. Másodpercek telnek el, mire egyáltalán felfogják, hogy baj van.
A leggyorsabbaké 0,5 mp, leglassabbaké 2,5, az átlag 1mp.
Az 1 másodperccel számolva a megálláshoz szükséges út (reakcióidő alatt megtett út+fékút):
50 km/h: 14+9,8= 23,8 méter
90 km/h: 25+31,8= 56,8 méter
130 km/h: 36+66,4= 104,4 méter
200 km/h: 55+157,2= 212,2 méter (száraz úton, tapasztalt motorost feltételezve!!! Ideális esetben ennyi, gyakorlatban több)


Kanyarodás
Beállítási trükkök:
Ha túl nagy a gázkar holtjátéka, erősebben ránt a motor, amikor zárt állapotból ráadjuk a gázt.
Beállítás járó motornál, álló helyzetben: kormányt elfordítani mindkét irányba, ütközésig. Ha a fordulatszám nem emelkedik és a holtjáték is rendben, akkor OK. Sok motoron a rövidre húzott bowden megfeszül, ha elfordítjuk a kormányt – rendkívül balesetveszélyes.

Ha nehezen fordul a gép:
Ha érezhetően nehézkesebben fordul a motor, nagy valószínűséggel túl alacsony a guminyomás.
Oka lehet, hogy a kormánycsapágy hibás vagy szoros
Túl feszes a kormányteló. (Elöregedett vagy a hideg miatt az olaj viszkozitása túl nagy.)

A gumik tapadása nemcsak a kopással csökken, hanem az élettartammal is. 4-8 év elteltével már nem tapadnak olyan jól, mint újkorukban.

A gyártás dátumát minden gumiba beleégetik. Ez régebben 3 szám volt (év utolsó száma+a hónap 2 számmal), az újakon 4 szám (év utolsó 2 száma+hónap 2 számmal) egy kis téglalapban a gumi oldalán valahol. Vásárláskor érdemes megkeresni, mert sokan a régi, elfekvő készleteikkel akcióznak. Tehát néha a márkás, de olcsó gumi=régi, állott gumi.

Gumimelegítés
Nyilvánvaló, hogy a meleg gumi jobban tapad, mint a hideg. Márkától, úttípustól, időjárástól, igénybevételtől függően kb. 1-5 km-es táv közt változik a bemelegedés ideje.

Kanyarba inkább lassan menjünk be és gyorsan jöjjünk ki. Legyünk felkészülve, hogy fékezés közben nehezebb bedönteni a motort. Ennek oka az un. felegyenesedési hajlam, ami annyit tesz, hogy a fékezés közben a ráható erők miatt a motor igyekszik visszatérni a függőleges helyzetbe. Ezért fontos a megfelelő tempó és az ellenkormányzás.
A motorfék fontos, mert segíti a lassulást és stabilizálja a motort. Kanyar előtt kapcsoljunk vissza!
Jó tudni, hogy kanyarodásnál magától is fékeződik a motor, mert a kerekek síkja ilyenkor nem párhuzamos.
Kanyar kijáratnál ne adjunk hirtelen nagy gázt, mert könnyen kicsúszhat a hátsó kerék. Ha ilyenkor pánikszerűen elzárjuk a gázkart, az oldalra csúszó kerék hirtelen megtapad, és szinte kilövi a pilótát az ülésből (ez a highside – motorversenyeken szoktuk látni).

Ha besokalltunk egy kanyarban, mit tehetünk az ijedtségen túl: Ilyenkor tudatosan bízni kell a gumikban és csakis oda nézni, ahova menni akarunk. (Ez amúgy máskor is igaz!) Mindig a menekülő utat figyeljük és próbáljuk még jobban ledönteni a motort. Elcsúszni még mindig jobb, mint frontálisan ütközni.

Érdekes, hogy egy ilyen színvonalú kiadványban sem említik azt, amit a Safety-nél tanítottak nekünk. Nevezetesen azt, hogy ilyen szituban az első fék felállítja a motort (tehát használata bizonyos határok között tilos), a finoman adagolt (!) hátsó fék viszont lassítja és bedönti a kanyarba a gépet.
Tehát ha kanyarban baj van: bízni a gumikban – jó helyre nézni – bedönteni, hátsó fékkel.

Előzés
A dinamika miatt egyszerűnek tűnik, de ne felejtsük: a hátulról érkező motor nehezen vehető észre, a ráelőzés kockázata is nagyobb!
Előzéskor mindig legyen alacsony a sebességkülönbség. Így akkor is több lehetőségünk van korrigálni, ha az autó vezetője hibázik.
Bizonyosodjunk meg arról, hogy az előttünk haladó jármű nem akar balra fordulni!
Ugyanígy figyeljünk arra is, hogy nem fordul ki valaki elénk a környező utcákból, parkolóból stb.
Ez sajnos sokszor előfordul. A kanyarodó pilóta csak balra néz be és jobbra nem, hiszen úgy gondolja, azokkal nincsen forgalmi viszonyban. Pedig DE! A motor távolsága sebessége ráadásul nehezebben mérhető fel.

Egy idetartozó gondolat: Néha van olyan érzésem, hogy egy másik motoros nagyobb veszélyt jelent, mint az autósok. Pl. ha normálisan, kis sebességkülönbséggel előzöl, de melletted 200-zal húz el egy speedmotoros. Vagy valaki utoléri konvojunkat, és elkezd türelmetlenül nyomulni közöttünk, mielőtt elengednénk. Voltam már olyan szituban, ahol egy hülyegyerek utolérte az 5-ös konvojunkat és nem leelőzött minket balról, hanem a zippzárral ellentétes ütemben ment előre közöttünk. No comment!

Éjszakai motorozás
Világos helyről indulva hagyjuk időt szemünknek, hogy megszokja a sötétet. Ez kb. 10-20 mp.
Sose nézzünk a szembejövő járművek fényszóróit.
Az erdei állatok ilyenkor a legaktívabbak.

Amúgy is előnyös, de ilyenkor kifejezetten az, a "kukás" mellény használata.

Városi motorozás
Különösen lassú haladáskor és átláthatatlan járműsorok között minden esetben számítani kell hirtelen felbukkanó gyalogosokra.

Ha zöldre vált a lámpa, ne lőjünk ki azonnal, mert egy keresztben érkező jármű még úgy gondolhatja, átfér a „sárgán”. Vessünk egy pillantást oldalra!

Városban figyeljük a tükröket! Figyeljük a saját tükreinket és figyeljük az előttünk haladó autók tükreit. Ha nem látjuk a vezető arcát (szemét! – mármint a szemeit) akkor ő sem lát minket.

Sokszor csinálom, ha nem tudok előzni, hogy kicsit kilépek az előzendő autó bal hátsó sarkánál és megvárom, amíg rám néz. Ez egyébként nagyon jól látszik. Onnantól tudom, Ő is tudja, hogy ott vagyok és ha lehúzódik, akkor ezt tudatosan csinálja és nem csak kacskaringózik.
Figyeljük a tükrökben, nincs-e mögöttünk másik motoros!

Városban figyeljük a szembejövőket, nem szándékoznak-e balra fordulni! Ez a szituáció az egyik leggyakoribb, motorosokat érintő baleset! Ha a szembejövő a felezővonalhoz húzódik, netán lassít, akkor is gyanús, ha nem is indexel.

Párhuzamos közlekedésnél figyeljük a velünk együtt haladókat. Ha valamelyik jármű fékezni kezd, lehet, hogy észrevett valamit, amit mi még nem is látunk. (Szemből balra forduló jármű, átszaladó gyalogos) Ilyenkor lassítsunk mi is.

Figyeljük a körülöttünk haladókat. A rutintalan sofőrt ki lehet szúrni és jobb messziről elkerülni (otthagyni).

Soha nem előzzünk jobbról!

Ha agresszív vezetővel találkozunk, aki szánt szándékkal nem akar elengedni, kérdezzük udvariasan, de határozottan kérdezzük meg, miért tesz így? Miért bántja, ha elhaladunk mellette és 5 mp múlva már nem is lát miket? A sofőrök általában ilyenkor (az udvarias stílustól megzavarodva) elnézést kérnek és arrébb húzódnak.

Fontos az, hogy ne álljunk le erősködni. Az agresszív vezető még agresszívebb lesz, de ellenszenvet váltunk ki, az amúgy motorosokkal szimpatizáló sofőrökből is. Volt már, hogy robogón ülve Én kértem elnézést egy autóstól, az előttem haladó, anyázó, mutogató speedmotoros miatt.

Motorozás esőben
Jól záró ruha kell, meg csúszik az út, stb.
Innen csak egy gondolatot emelnék ki: Esőzéskor nem a víz jelenti a legnagyobb problémát, hanem a szennyeződés, amit az eső feláztat. Ezért az esőzés kezdetekor kell a legóvatosabbnak lenni. Minél jobban esik, az út annál jobban tapad.

Esőben kiemelten csúsznak:
csatorna fedelek
villamos és vasúti sínek
dilatációs hézagokat kitöltő fémbetétek
poros útszakaszok
felfestések
macska kő


Egy érdekesség a végére, amit szerintem kevesen tudnak és nem is értem: Teherautóval nem kötelező követési távolságot tartani a motorkerékpár mögött!

Nekem ezek voltak érdekes és külön említésre méltó gondolatok. Megismétlem, nem akarok idegen tollakkal ékeskedni, ezeket a szavakat csak tolmácsolom felétek. Lehet, hogy másnak más lenne a fontos ebből a füzetből. Ezt azért mondom, mert vagy egy tucatot elhoztunk a Honda standról, ha valaki szeretne belőle, szívesen adok.
Ha csak egy jó gondolatot is találtál ebben az összefoglalóban, már nem dolgoztam vele hiába.

Üdv

Natan
Széles utat, gumifákat

[Beküldte Natan]

Írta Natan - 2009 március 30, hétfő - 09:26:20 | Hozzászólás: 12 | email valakinek Nyomtatóbarát változat Hír létrehozása pdf formátumban
Facebook
Üdvözlet
Felhasználónév:

Jelszó:


Adatok megjegyzése

[ ]
[ ]
[ ]
Chatbox
Üzenetek írásához regisztrált tagnak kell lenned - jelentkezz be, vagy regisztrálj


Sanyi
aug 16 : 11:18
Sziasztok.Cbf 500 ra keresek első indexeket, jobb és bal oldalit.Tudna valaki segiteni?

oxylog
júl 31 : 09:28

Hal
júl 12 : 20:29
Sziasztok!
Szeretném elcserélni CBF 1000-es motoromról Leovince sport kipufogó páromat,gyári,sérülésm entes dobokra.

FeSa
júl 11 : 00:18
Tetszik az optimizmusod !
Drukkolok neked !!!:)

fakopacs60
júl 10 : 18:08
Kedves Hondások! Tudom hogy morbid amit írok, de hiszek a "lehetetlenben" Vasárnap délután jöttem haza motorral a hetes főúton Budapest felé. Tankoltam Balatonszentgyörgynél és elfelejtettem kivenni a hátsó dobozból a kulcs csomót. Sajnos nagyon későn vettem észre, vissza menni már nem volt érdemes Agárdtól. Csak doboz kulcsok voltak rajta és egy lánclezáró speciális kulcsa. Az egészet egy piros Honda szalag fogta össze kis karabinerrel. Ha valakit esetleg ismerőse értesítene hogy megtalálta, kérem szóljon nekem! Várom a "csodát" Köszönettel!

Hondacbf
júl 09 : 22:17
Köszi az ötletet!

amatoregy
júl 09 : 16:47
"Sziasztok! Tud valaki nekem cbf 1000 hátsó sárvédőt ha lehet gyárit! Köszi előre!"

jofogas vagy batszi motor (idomok, váznyúlványok)

Hondacbf
júl 08 : 20:12
Sziasztok! Tud valaki nekem cbf 1000 hátsó sárvédőt ha lehet gyárit! Köszi előre!

Laci30
júl 07 : 08:08
Az tartály alatt

Hondacbf
júl 01 : 15:52
Sziasztok! Hol található a CBF 1000 a DLC csatlakozo

Papamaci
jún 27 : 20:24
Sziasztok !
Tudna valaki tanácsot adni, hogy mivel érdemes a bowdent kenni ? Olajjal vagy zsírral ?

Thora
jún 15 : 00:12
Sziasztok!

Igaz, nem egyesületi rendezvény, de hátha valakinek lenne kedve:
[klikk ide]

Vasárnapig még lehet nevezni!

Csaszi04
jún 05 : 23:09
Sziasztok! Adriára jönne még valaki? Van egy pótágyunk 12500Ft/fő/4éj. Részletek: [klikk ide]

csiko70
máj 17 : 21:29
Hali!
Megy valaki a HKT-re?
Üdv, Csiko

Gabi
máj 15 : 15:34
Sziasztok!
Május 21.én HKT!
Változott az indulási hely!
Bővebb info fb.on!

Csaszi04
máj 11 : 22:48
Némá, a cikket olvasam, de a készítő tényleg lemaradt! Bob, ha tényleg Te voltál akkor hihetsz magadnak!

zolko004
máj 10 : 22:01
Hátha van még itt valaki... holnap mennék gumishoz, de már annyira ereszt(defekt) a hátsó, hogy inkább nem indulok el vele, csak a kereket vinném.
Mire kell figyelni a kerék kiszerelésnél? Gondolom nem csak a tengelyt kell kicsavarni és kész? Még sosem csináltam ilyet. A hátsó kerékről van szó. Köszi a segítséget!

Doky
máj 07 : 22:35
Szerintem Csaszi ezt nem vette le, mivel nem kacsintott már mindjárt az elején...

Chrisy
máj 07 : 18:53
A tesztet Bob irta...
Vagy lemaradtam valami poénrol?

Csaszi04
máj 07 : 10:05
Bob Mester!
Én elolvasnék egy egyfogulatlanabb tesztet is, de igazándiból rá kell ülni, és ki kell próbálni. Én a mai napig meg vagyok elégedve az 500ammal 10éve nyúzom, és nem tervezem cseréjét, de ha mégis tuti nem lépnék 100-110le fölé! Feleslegesnek érzem a többet! Sőt! az NC750 is partiban van nálam! Sok sikert! Nekem tetszik a forma, a stílus és amikert írt az újságíró!

sutyi.1
máj 06 : 14:26
Köszönöm szépen.

FeSa
máj 06 : 11:34
Sutyi.1 !

Isten éltessen !
Szép kerek szám !

Sanyi & Zita

zolko004
máj 03 : 19:07
Mennyire gáz, ha a fent levő Michelin PR3 első gumihoz hátra egy PR4-est rakok?
Vagy jobb lenne együtt cserélni az első -hátsót? Az eleje még egész jó, hátra meg összeszedtem egy defektet.

Gabi
máj 02 : 13:59

csontimontir
ápr 16 : 21:53
Nem csúnya darab!


Ez az oldal e107 portál rendszert használ, ami a GNU GPL licensz alatt lett kiadva.
-= © 2007 - 2015 CBF Egyesület =-
-= Hungarian HONDA CBF Club =-

   
Oldal létrehozási idõ: 0.0556 másodperc, 0.0076 lekérdezési idõ. Adatbázis lekérdezés: 29. Memória használat: 4,189kb