Főmenü
· Fórum
· Linkek
Keresés
Szavazás

Milyen gyakran látogaod a CBF Egyesület honlapját?

- Naponta egyszer

- Naponta többször is ránézek

- Hetenten többször

- Hetente maximum egyszer

- Max. havonta egyszer

- Csak akkor ha valamit meg akarok kérdezni

- Ha kapok valakitől privát üzenetet csak akkor

- Nem látogatom...

A szavazás korlátozva csak tagoknak

szavazat: 147 hozzászólás: 2
Korábbi szavazások
e107mobile ".LAN_EMP_10.""; $ns -> tablerender(LAN_EMP_9, $text); } ?>
Motorozz ésszel!
A Motorkiállításon mindenfelé osztogattak egy kis füzetet, „Motorozz ésszel!” címűt.
Tudom, sokan hoztak el belőle, Én is, de talán nem jutott el mindenkihez. Még a fáradtságot is vettem, hogy végigolvassam és sok érdekes gondolatot találtam benne, melyeket most megosztok veletek.
Hangsúlyozom, hogy nem az észt akarom osztani. Isten ments! Ellenkezőleg! Azokat a dolgokat szeretném kiemelni, melyek bizonyos fokig újak voltak számomra vagy pedig úgy érzem, nem kapnak elég hangsúlyt.
Tehát csak mazsolázok a tartalmában. Szubjektív by Natan.

Az első, fontos dolog, hogy 2008-ban hosszú-hosszú évek után először csökkent a motoros balesetek és halálos áldozatok száma.
A motorosokra egyre inkább partnerként tekint a közlekedők nagy többsége. Egyre inkább jellemző az előzékenység és udvariasság. De ne bízzuk el magunkat! Mindig lesznek figyelmetlen és agresszív vezetők!
A statisztikák alapján a lakott területen inkább az autósok, míg azon kívül inkább a motorosok okozzák a bajt. Vagyis még mindig nem figyelnek elegen a motorosokra és még mindig sok motoros becsüli túl képességeit, vezetői tudását.
A statisztikák alapján megállapítható, hogy az esetek kb. felében hibázik a motoros és másik felében külső tényező okozza a bajt.
A motoros által elkövetett hibák közt első helyen áll a relatív gyorshajtás!


Ruházat
A ruházatról részletesen beszél a füzet, mindnyájan tudjuk, hogy mit. A lényeg, hogy mindig öltözzünk megfelelően (biztonságosan).

Fékezés
Egy fontos gondolat a helyes fékezésről: A legjobb fékhatást úgy érhetjük el, ha az első és hátsó féket egyaránt használjuk. A hátsó féket azonban mindig egy pillanattal előbb aktiváljuk, mint az elsőt! Ez segít a motor stabilizálásában és az első kerékre jutó, megfelelő terhelés elosztásában.
Reakcióidő: (észleléstől a reagálásig eltelt idő) Én (autó)vezetőként is tapasztalom, hogy rengeteg embernél már a veszély észleléséig is rengeteg idő telik el. Másodpercek telnek el, mire egyáltalán felfogják, hogy baj van.
A leggyorsabbaké 0,5 mp, leglassabbaké 2,5, az átlag 1mp.
Az 1 másodperccel számolva a megálláshoz szükséges út (reakcióidő alatt megtett út+fékút):
50 km/h: 14+9,8= 23,8 méter
90 km/h: 25+31,8= 56,8 méter
130 km/h: 36+66,4= 104,4 méter
200 km/h: 55+157,2= 212,2 méter (száraz úton, tapasztalt motorost feltételezve!!! Ideális esetben ennyi, gyakorlatban több)


Kanyarodás
Beállítási trükkök:
Ha túl nagy a gázkar holtjátéka, erősebben ránt a motor, amikor zárt állapotból ráadjuk a gázt.
Beállítás járó motornál, álló helyzetben: kormányt elfordítani mindkét irányba, ütközésig. Ha a fordulatszám nem emelkedik és a holtjáték is rendben, akkor OK. Sok motoron a rövidre húzott bowden megfeszül, ha elfordítjuk a kormányt – rendkívül balesetveszélyes.

Ha nehezen fordul a gép:
Ha érezhetően nehézkesebben fordul a motor, nagy valószínűséggel túl alacsony a guminyomás.
Oka lehet, hogy a kormánycsapágy hibás vagy szoros
Túl feszes a kormányteló. (Elöregedett vagy a hideg miatt az olaj viszkozitása túl nagy.)

A gumik tapadása nemcsak a kopással csökken, hanem az élettartammal is. 4-8 év elteltével már nem tapadnak olyan jól, mint újkorukban.

A gyártás dátumát minden gumiba beleégetik. Ez régebben 3 szám volt (év utolsó száma+a hónap 2 számmal), az újakon 4 szám (év utolsó 2 száma+hónap 2 számmal) egy kis téglalapban a gumi oldalán valahol. Vásárláskor érdemes megkeresni, mert sokan a régi, elfekvő készleteikkel akcióznak. Tehát néha a márkás, de olcsó gumi=régi, állott gumi.

Gumimelegítés
Nyilvánvaló, hogy a meleg gumi jobban tapad, mint a hideg. Márkától, úttípustól, időjárástól, igénybevételtől függően kb. 1-5 km-es táv közt változik a bemelegedés ideje.

Kanyarba inkább lassan menjünk be és gyorsan jöjjünk ki. Legyünk felkészülve, hogy fékezés közben nehezebb bedönteni a motort. Ennek oka az un. felegyenesedési hajlam, ami annyit tesz, hogy a fékezés közben a ráható erők miatt a motor igyekszik visszatérni a függőleges helyzetbe. Ezért fontos a megfelelő tempó és az ellenkormányzás.
A motorfék fontos, mert segíti a lassulást és stabilizálja a motort. Kanyar előtt kapcsoljunk vissza!
Jó tudni, hogy kanyarodásnál magától is fékeződik a motor, mert a kerekek síkja ilyenkor nem párhuzamos.
Kanyar kijáratnál ne adjunk hirtelen nagy gázt, mert könnyen kicsúszhat a hátsó kerék. Ha ilyenkor pánikszerűen elzárjuk a gázkart, az oldalra csúszó kerék hirtelen megtapad, és szinte kilövi a pilótát az ülésből (ez a highside – motorversenyeken szoktuk látni).

Ha besokalltunk egy kanyarban, mit tehetünk az ijedtségen túl: Ilyenkor tudatosan bízni kell a gumikban és csakis oda nézni, ahova menni akarunk. (Ez amúgy máskor is igaz!) Mindig a menekülő utat figyeljük és próbáljuk még jobban ledönteni a motort. Elcsúszni még mindig jobb, mint frontálisan ütközni.

Érdekes, hogy egy ilyen színvonalú kiadványban sem említik azt, amit a Safety-nél tanítottak nekünk. Nevezetesen azt, hogy ilyen szituban az első fék felállítja a motort (tehát használata bizonyos határok között tilos), a finoman adagolt (!) hátsó fék viszont lassítja és bedönti a kanyarba a gépet.
Tehát ha kanyarban baj van: bízni a gumikban – jó helyre nézni – bedönteni, hátsó fékkel.

Előzés
A dinamika miatt egyszerűnek tűnik, de ne felejtsük: a hátulról érkező motor nehezen vehető észre, a ráelőzés kockázata is nagyobb!
Előzéskor mindig legyen alacsony a sebességkülönbség. Így akkor is több lehetőségünk van korrigálni, ha az autó vezetője hibázik.
Bizonyosodjunk meg arról, hogy az előttünk haladó jármű nem akar balra fordulni!
Ugyanígy figyeljünk arra is, hogy nem fordul ki valaki elénk a környező utcákból, parkolóból stb.
Ez sajnos sokszor előfordul. A kanyarodó pilóta csak balra néz be és jobbra nem, hiszen úgy gondolja, azokkal nincsen forgalmi viszonyban. Pedig DE! A motor távolsága sebessége ráadásul nehezebben mérhető fel.

Egy idetartozó gondolat: Néha van olyan érzésem, hogy egy másik motoros nagyobb veszélyt jelent, mint az autósok. Pl. ha normálisan, kis sebességkülönbséggel előzöl, de melletted 200-zal húz el egy speedmotoros. Vagy valaki utoléri konvojunkat, és elkezd türelmetlenül nyomulni közöttünk, mielőtt elengednénk. Voltam már olyan szituban, ahol egy hülyegyerek utolérte az 5-ös konvojunkat és nem leelőzött minket balról, hanem a zippzárral ellentétes ütemben ment előre közöttünk. No comment!

Éjszakai motorozás
Világos helyről indulva hagyjuk időt szemünknek, hogy megszokja a sötétet. Ez kb. 10-20 mp.
Sose nézzünk a szembejövő járművek fényszóróit.
Az erdei állatok ilyenkor a legaktívabbak.

Amúgy is előnyös, de ilyenkor kifejezetten az, a "kukás" mellény használata.

Városi motorozás
Különösen lassú haladáskor és átláthatatlan járműsorok között minden esetben számítani kell hirtelen felbukkanó gyalogosokra.

Ha zöldre vált a lámpa, ne lőjünk ki azonnal, mert egy keresztben érkező jármű még úgy gondolhatja, átfér a „sárgán”. Vessünk egy pillantást oldalra!

Városban figyeljük a tükröket! Figyeljük a saját tükreinket és figyeljük az előttünk haladó autók tükreit. Ha nem látjuk a vezető arcát (szemét! – mármint a szemeit) akkor ő sem lát minket.

Sokszor csinálom, ha nem tudok előzni, hogy kicsit kilépek az előzendő autó bal hátsó sarkánál és megvárom, amíg rám néz. Ez egyébként nagyon jól látszik. Onnantól tudom, Ő is tudja, hogy ott vagyok és ha lehúzódik, akkor ezt tudatosan csinálja és nem csak kacskaringózik.
Figyeljük a tükrökben, nincs-e mögöttünk másik motoros!

Városban figyeljük a szembejövőket, nem szándékoznak-e balra fordulni! Ez a szituáció az egyik leggyakoribb, motorosokat érintő baleset! Ha a szembejövő a felezővonalhoz húzódik, netán lassít, akkor is gyanús, ha nem is indexel.

Párhuzamos közlekedésnél figyeljük a velünk együtt haladókat. Ha valamelyik jármű fékezni kezd, lehet, hogy észrevett valamit, amit mi még nem is látunk. (Szemből balra forduló jármű, átszaladó gyalogos) Ilyenkor lassítsunk mi is.

Figyeljük a körülöttünk haladókat. A rutintalan sofőrt ki lehet szúrni és jobb messziről elkerülni (otthagyni).

Soha nem előzzünk jobbról!

Ha agresszív vezetővel találkozunk, aki szánt szándékkal nem akar elengedni, kérdezzük udvariasan, de határozottan kérdezzük meg, miért tesz így? Miért bántja, ha elhaladunk mellette és 5 mp múlva már nem is lát miket? A sofőrök általában ilyenkor (az udvarias stílustól megzavarodva) elnézést kérnek és arrébb húzódnak.

Fontos az, hogy ne álljunk le erősködni. Az agresszív vezető még agresszívebb lesz, de ellenszenvet váltunk ki, az amúgy motorosokkal szimpatizáló sofőrökből is. Volt már, hogy robogón ülve Én kértem elnézést egy autóstól, az előttem haladó, anyázó, mutogató speedmotoros miatt.

Motorozás esőben
Jól záró ruha kell, meg csúszik az út, stb.
Innen csak egy gondolatot emelnék ki: Esőzéskor nem a víz jelenti a legnagyobb problémát, hanem a szennyeződés, amit az eső feláztat. Ezért az esőzés kezdetekor kell a legóvatosabbnak lenni. Minél jobban esik, az út annál jobban tapad.

Esőben kiemelten csúsznak:
csatorna fedelek
villamos és vasúti sínek
dilatációs hézagokat kitöltő fémbetétek
poros útszakaszok
felfestések
macska kő


Egy érdekesség a végére, amit szerintem kevesen tudnak és nem is értem: Teherautóval nem kötelező követési távolságot tartani a motorkerékpár mögött!

Nekem ezek voltak érdekes és külön említésre méltó gondolatok. Megismétlem, nem akarok idegen tollakkal ékeskedni, ezeket a szavakat csak tolmácsolom felétek. Lehet, hogy másnak más lenne a fontos ebből a füzetből. Ezt azért mondom, mert vagy egy tucatot elhoztunk a Honda standról, ha valaki szeretne belőle, szívesen adok.
Ha csak egy jó gondolatot is találtál ebben az összefoglalóban, már nem dolgoztam vele hiába.

Üdv

Natan
Széles utat, gumifákat

[Beküldte Natan]

Írta Natan - 2009 March 30, Monday - 07:26:20 | Hozzászólás: 12 | email valakinek Nyomtatóbarát változat Hír létrehozása pdf formátumban
Facebook
Üdvözlet
Felhasználónév:

Jelszó:


Adatok megjegyzése

[ ]
[ ]
[ ]
Chatbox
Üzenetek írásához regisztrált tagnak kell lenned - jelentkezz be, vagy regisztrálj


fakopacs60
Jul 26 : 08:22
A Hondám hírdetését megtaláljátok a "használtautó.hu" oldalon. Hírdetés kódja:16550789. Annyi módosítással hogy áprilisban vizsgázott újra így két év újra használható.

fakopacs60
Jul 26 : 08:03
Kedves Hondások! Eladóvá vált kedvelt CBF 1000-esem fiatalabbra váltás miatt. Részletekért telefonon adok infót, 06 30 5351577

amatoregy
Apr 16 : 05:58
Juhi600

válaszoltam privátban. Persze ha nem olvasod a fórumot akkor nehéz. Igaz akkor kérdezni is felesleges..

fakopacs60
Apr 11 : 17:12
Kedves Mindenki! Korábban írtam 1000-es Hondámról hogy eladó. Új vizsga lett rajta, így aki meg veszi, két évig gond nélkül gurulhat vele. Elérhetőségem:30 5351577

amatoregy
Apr 04 : 13:28
Ennél azért több infót irjál:
- hidegen és melegen is csinálja
- nem megy minden henger
- egyéb?

Juhi600
Apr 02 : 17:05
Sziasztok, alapjárati problémával szeretnék kérdezni tapasztalt hozzáértőtől, mivel nincs nagy tapasztalatom, de problémám van vele. Köszönöm előre is ha jelentkezik valaki..:)

dave0723
Mar 24 : 12:13
Sziasztok! Kiváló állapotú Honda CBF 500 eladó! Keresd fórum Eladó? - megveszem! részénél!

BRobert74
Mar 18 : 15:49
Sziasztok! Jó állapotú CBF600S-t keresek, 2008-as évjárattól (injektorosat), lehetőleg ABS-szel. Aki tud ilyen eladó mocit, kérem jelezze felém. Köszi szépen! 30/9304513

amatoregy
Mar 06 : 11:59
Szia fakopacs60!

igy azert nehéz lesz, hacsak innen valaki nem ismeri a motorodat innen. SE Évjárat, se ár, se felszereltség semmi info. Legalább egy linket tegyél be ahol hirdeted...

fakopacs60
Mar 04 : 07:46
Kedves Tagok! Itt a tavasz a nyakunkon.... Szeretett, és sok élményt adó motorom cbf/1000-es eladóvá vállt fiatalabbra cserélés miatt. Áprilisba lesz új vizsgája, tavaly még magamnak fel lett újítva az első teleszkóp, féktárcsák és betétek újakra, és az akkumulátor is. Aki szeretne túrára-indulásra kész motort a tavaszra, keressen telefonon:30 5351577

amatoregy
Jan 12 : 18:36
Nem vetődött még fel senkiben hogy (Covid után) egy nosztalgia túrát/ összejövetelt szervezzen?

amatoregy
Jan 03 : 17:18
CBF alkatrészek

[klikk ide]

amatoregy
Jan 03 : 16:52
shox, puig, m0moto, Jelcsa bont, Sugomotor

amatoregy
Jan 03 : 16:51
A régi CBF 600-ra jó a varadero plexi. Nekem az volt rajta.

amatoregy
Jan 03 : 16:49
Melyik évjárat, mert nem egyforma.... ha jól emlékszem...

imarci52
Jan 01 : 21:22
Honnan lehetne plexit beszerezni 600-ashoz? Ki, mit javasol? Kinek van tapasztalata?

imarci52
Jan 01 : 20:34
BÚÉK!

Csaszi04
Dec 31 : 23:54
BÚÉK CBF!

amatoregy
Dec 27 : 13:52
Sziasztok,

gyári Honda topcase 45 literes eladó. Képek az "Eladó" topikban.

Köme
Dec 24 : 09:57
Boldog Karácsonyt mindenkinek!

fakopacs60
Nov 23 : 21:42
Eladó a 2007-es Hondám. 1000-es jó állapotban van, típus váltás miatt eladó. telefonon tudunk egyeztetni: 0630 5351577
az ára:1 200 000Ft

Moric
Aug 19 : 07:26
Sziasztok! 2004-es CBF600SA motorom van. Erre a típúsra keresek plexirögzítő csavart takarót balost.

Maszkalo
Jul 06 : 09:57
Hello! valakinek eladó 2004 cbf 500ra hátsó kapaszkodó?

a.levente
Jun 16 : 15:54
Hali, van esetleg valakinek egy CB600F 2004 service manual? Elore is koszi!

amatoregy
Mar 15 : 12:27
CBF 1000 service és user manual link mindkét tipusra. Nem tudom meddig érhető el.

[klikk ide]


Ez az oldal e107 portál rendszert használ, ami a GNU GPL licensz alatt lett kiadva.
-= © 2007 - 2020 CBF Egyesület =-
-= Hungarian HONDA CBF Club =-

   
Oldal létrehozási idõ: 0.0468 másodperc, 0.0192 lekérdezési idõ. Adatbázis lekérdezés: 29. Memória használat: 942,760b