Főmenü
· Fórum
· Linkek
Keresés
Szavazás

Milyen gyakran látogaod a CBF Egyesület honlapját?

- Naponta egyszer

- Naponta többször is ránézek

- Hetenten többször

- Hetente maximum egyszer

- Max. havonta egyszer

- Csak akkor ha valamit meg akarok kérdezni

- Ha kapok valakitől privát üzenetet csak akkor

- Nem látogatom...

A szavazás korlátozva csak tagoknak

szavazat: 141 hozzászólás: 2
Korábbi szavazások
Mobile Version
e107mobile You can now visit us on your mobile phone! Simply goto cbf-egyesulet.hu/ on your mobile phone or PDA to get started!
Motorozz ésszel!
A Motorkiállításon mindenfelé osztogattak egy kis füzetet, „Motorozz ésszel!” címűt.
Tudom, sokan hoztak el belőle, Én is, de talán nem jutott el mindenkihez. Még a fáradtságot is vettem, hogy végigolvassam és sok érdekes gondolatot találtam benne, melyeket most megosztok veletek.
Hangsúlyozom, hogy nem az észt akarom osztani. Isten ments! Ellenkezőleg! Azokat a dolgokat szeretném kiemelni, melyek bizonyos fokig újak voltak számomra vagy pedig úgy érzem, nem kapnak elég hangsúlyt.
Tehát csak mazsolázok a tartalmában. Szubjektív by Natan.

Az első, fontos dolog, hogy 2008-ban hosszú-hosszú évek után először csökkent a motoros balesetek és halálos áldozatok száma.
A motorosokra egyre inkább partnerként tekint a közlekedők nagy többsége. Egyre inkább jellemző az előzékenység és udvariasság. De ne bízzuk el magunkat! Mindig lesznek figyelmetlen és agresszív vezetők!
A statisztikák alapján a lakott területen inkább az autósok, míg azon kívül inkább a motorosok okozzák a bajt. Vagyis még mindig nem figyelnek elegen a motorosokra és még mindig sok motoros becsüli túl képességeit, vezetői tudását.
A statisztikák alapján megállapítható, hogy az esetek kb. felében hibázik a motoros és másik felében külső tényező okozza a bajt.
A motoros által elkövetett hibák közt első helyen áll a relatív gyorshajtás!


Ruházat
A ruházatról részletesen beszél a füzet, mindnyájan tudjuk, hogy mit. A lényeg, hogy mindig öltözzünk megfelelően (biztonságosan).

Fékezés
Egy fontos gondolat a helyes fékezésről: A legjobb fékhatást úgy érhetjük el, ha az első és hátsó féket egyaránt használjuk. A hátsó féket azonban mindig egy pillanattal előbb aktiváljuk, mint az elsőt! Ez segít a motor stabilizálásában és az első kerékre jutó, megfelelő terhelés elosztásában.
Reakcióidő: (észleléstől a reagálásig eltelt idő) Én (autó)vezetőként is tapasztalom, hogy rengeteg embernél már a veszély észleléséig is rengeteg idő telik el. Másodpercek telnek el, mire egyáltalán felfogják, hogy baj van.
A leggyorsabbaké 0,5 mp, leglassabbaké 2,5, az átlag 1mp.
Az 1 másodperccel számolva a megálláshoz szükséges út (reakcióidő alatt megtett út+fékút):
50 km/h: 14+9,8= 23,8 méter
90 km/h: 25+31,8= 56,8 méter
130 km/h: 36+66,4= 104,4 méter
200 km/h: 55+157,2= 212,2 méter (száraz úton, tapasztalt motorost feltételezve!!! Ideális esetben ennyi, gyakorlatban több)


Kanyarodás
Beállítási trükkök:
Ha túl nagy a gázkar holtjátéka, erősebben ránt a motor, amikor zárt állapotból ráadjuk a gázt.
Beállítás járó motornál, álló helyzetben: kormányt elfordítani mindkét irányba, ütközésig. Ha a fordulatszám nem emelkedik és a holtjáték is rendben, akkor OK. Sok motoron a rövidre húzott bowden megfeszül, ha elfordítjuk a kormányt – rendkívül balesetveszélyes.

Ha nehezen fordul a gép:
Ha érezhetően nehézkesebben fordul a motor, nagy valószínűséggel túl alacsony a guminyomás.
Oka lehet, hogy a kormánycsapágy hibás vagy szoros
Túl feszes a kormányteló. (Elöregedett vagy a hideg miatt az olaj viszkozitása túl nagy.)

A gumik tapadása nemcsak a kopással csökken, hanem az élettartammal is. 4-8 év elteltével már nem tapadnak olyan jól, mint újkorukban.

A gyártás dátumát minden gumiba beleégetik. Ez régebben 3 szám volt (év utolsó száma+a hónap 2 számmal), az újakon 4 szám (év utolsó 2 száma+hónap 2 számmal) egy kis téglalapban a gumi oldalán valahol. Vásárláskor érdemes megkeresni, mert sokan a régi, elfekvő készleteikkel akcióznak. Tehát néha a márkás, de olcsó gumi=régi, állott gumi.

Gumimelegítés
Nyilvánvaló, hogy a meleg gumi jobban tapad, mint a hideg. Márkától, úttípustól, időjárástól, igénybevételtől függően kb. 1-5 km-es táv közt változik a bemelegedés ideje.

Kanyarba inkább lassan menjünk be és gyorsan jöjjünk ki. Legyünk felkészülve, hogy fékezés közben nehezebb bedönteni a motort. Ennek oka az un. felegyenesedési hajlam, ami annyit tesz, hogy a fékezés közben a ráható erők miatt a motor igyekszik visszatérni a függőleges helyzetbe. Ezért fontos a megfelelő tempó és az ellenkormányzás.
A motorfék fontos, mert segíti a lassulást és stabilizálja a motort. Kanyar előtt kapcsoljunk vissza!
Jó tudni, hogy kanyarodásnál magától is fékeződik a motor, mert a kerekek síkja ilyenkor nem párhuzamos.
Kanyar kijáratnál ne adjunk hirtelen nagy gázt, mert könnyen kicsúszhat a hátsó kerék. Ha ilyenkor pánikszerűen elzárjuk a gázkart, az oldalra csúszó kerék hirtelen megtapad, és szinte kilövi a pilótát az ülésből (ez a highside – motorversenyeken szoktuk látni).

Ha besokalltunk egy kanyarban, mit tehetünk az ijedtségen túl: Ilyenkor tudatosan bízni kell a gumikban és csakis oda nézni, ahova menni akarunk. (Ez amúgy máskor is igaz!) Mindig a menekülő utat figyeljük és próbáljuk még jobban ledönteni a motort. Elcsúszni még mindig jobb, mint frontálisan ütközni.

Érdekes, hogy egy ilyen színvonalú kiadványban sem említik azt, amit a Safety-nél tanítottak nekünk. Nevezetesen azt, hogy ilyen szituban az első fék felállítja a motort (tehát használata bizonyos határok között tilos), a finoman adagolt (!) hátsó fék viszont lassítja és bedönti a kanyarba a gépet.
Tehát ha kanyarban baj van: bízni a gumikban – jó helyre nézni – bedönteni, hátsó fékkel.

Előzés
A dinamika miatt egyszerűnek tűnik, de ne felejtsük: a hátulról érkező motor nehezen vehető észre, a ráelőzés kockázata is nagyobb!
Előzéskor mindig legyen alacsony a sebességkülönbség. Így akkor is több lehetőségünk van korrigálni, ha az autó vezetője hibázik.
Bizonyosodjunk meg arról, hogy az előttünk haladó jármű nem akar balra fordulni!
Ugyanígy figyeljünk arra is, hogy nem fordul ki valaki elénk a környező utcákból, parkolóból stb.
Ez sajnos sokszor előfordul. A kanyarodó pilóta csak balra néz be és jobbra nem, hiszen úgy gondolja, azokkal nincsen forgalmi viszonyban. Pedig DE! A motor távolsága sebessége ráadásul nehezebben mérhető fel.

Egy idetartozó gondolat: Néha van olyan érzésem, hogy egy másik motoros nagyobb veszélyt jelent, mint az autósok. Pl. ha normálisan, kis sebességkülönbséggel előzöl, de melletted 200-zal húz el egy speedmotoros. Vagy valaki utoléri konvojunkat, és elkezd türelmetlenül nyomulni közöttünk, mielőtt elengednénk. Voltam már olyan szituban, ahol egy hülyegyerek utolérte az 5-ös konvojunkat és nem leelőzött minket balról, hanem a zippzárral ellentétes ütemben ment előre közöttünk. No comment!

Éjszakai motorozás
Világos helyről indulva hagyjuk időt szemünknek, hogy megszokja a sötétet. Ez kb. 10-20 mp.
Sose nézzünk a szembejövő járművek fényszóróit.
Az erdei állatok ilyenkor a legaktívabbak.

Amúgy is előnyös, de ilyenkor kifejezetten az, a "kukás" mellény használata.

Városi motorozás
Különösen lassú haladáskor és átláthatatlan járműsorok között minden esetben számítani kell hirtelen felbukkanó gyalogosokra.

Ha zöldre vált a lámpa, ne lőjünk ki azonnal, mert egy keresztben érkező jármű még úgy gondolhatja, átfér a „sárgán”. Vessünk egy pillantást oldalra!

Városban figyeljük a tükröket! Figyeljük a saját tükreinket és figyeljük az előttünk haladó autók tükreit. Ha nem látjuk a vezető arcát (szemét! – mármint a szemeit) akkor ő sem lát minket.

Sokszor csinálom, ha nem tudok előzni, hogy kicsit kilépek az előzendő autó bal hátsó sarkánál és megvárom, amíg rám néz. Ez egyébként nagyon jól látszik. Onnantól tudom, Ő is tudja, hogy ott vagyok és ha lehúzódik, akkor ezt tudatosan csinálja és nem csak kacskaringózik.
Figyeljük a tükrökben, nincs-e mögöttünk másik motoros!

Városban figyeljük a szembejövőket, nem szándékoznak-e balra fordulni! Ez a szituáció az egyik leggyakoribb, motorosokat érintő baleset! Ha a szembejövő a felezővonalhoz húzódik, netán lassít, akkor is gyanús, ha nem is indexel.

Párhuzamos közlekedésnél figyeljük a velünk együtt haladókat. Ha valamelyik jármű fékezni kezd, lehet, hogy észrevett valamit, amit mi még nem is látunk. (Szemből balra forduló jármű, átszaladó gyalogos) Ilyenkor lassítsunk mi is.

Figyeljük a körülöttünk haladókat. A rutintalan sofőrt ki lehet szúrni és jobb messziről elkerülni (otthagyni).

Soha nem előzzünk jobbról!

Ha agresszív vezetővel találkozunk, aki szánt szándékkal nem akar elengedni, kérdezzük udvariasan, de határozottan kérdezzük meg, miért tesz így? Miért bántja, ha elhaladunk mellette és 5 mp múlva már nem is lát miket? A sofőrök általában ilyenkor (az udvarias stílustól megzavarodva) elnézést kérnek és arrébb húzódnak.

Fontos az, hogy ne álljunk le erősködni. Az agresszív vezető még agresszívebb lesz, de ellenszenvet váltunk ki, az amúgy motorosokkal szimpatizáló sofőrökből is. Volt már, hogy robogón ülve Én kértem elnézést egy autóstól, az előttem haladó, anyázó, mutogató speedmotoros miatt.

Motorozás esőben
Jól záró ruha kell, meg csúszik az út, stb.
Innen csak egy gondolatot emelnék ki: Esőzéskor nem a víz jelenti a legnagyobb problémát, hanem a szennyeződés, amit az eső feláztat. Ezért az esőzés kezdetekor kell a legóvatosabbnak lenni. Minél jobban esik, az út annál jobban tapad.

Esőben kiemelten csúsznak:
csatorna fedelek
villamos és vasúti sínek
dilatációs hézagokat kitöltő fémbetétek
poros útszakaszok
felfestések
macska kő


Egy érdekesség a végére, amit szerintem kevesen tudnak és nem is értem: Teherautóval nem kötelező követési távolságot tartani a motorkerékpár mögött!

Nekem ezek voltak érdekes és külön említésre méltó gondolatok. Megismétlem, nem akarok idegen tollakkal ékeskedni, ezeket a szavakat csak tolmácsolom felétek. Lehet, hogy másnak más lenne a fontos ebből a füzetből. Ezt azért mondom, mert vagy egy tucatot elhoztunk a Honda standról, ha valaki szeretne belőle, szívesen adok.
Ha csak egy jó gondolatot is találtál ebben az összefoglalóban, már nem dolgoztam vele hiába.

Üdv

Natan
Széles utat, gumifákat

[Beküldte Natan]

Írta Natan - 2009 március 30, hétfő - 09:26:20 | Hozzászólás: 12 | email valakinek Nyomtatóbarát változat Hír létrehozása pdf formátumban
Facebook
Üdvözlet
Felhasználónév:

Jelszó:


Adatok megjegyzése

[ ]
[ ]
[ ]
Chatbox
Üzenetek írásához regisztrált tagnak kell lenned - jelentkezz be, vagy regisztrálj


Doky
dec 14 : 21:19
E10 benzin info:
Honda
All Honda motorcycles and mopeds produced for the EU market since 1993 can use ethanol-blended gasoline up to 10% although carburettor-equipped models could experience poor driveability in cold weather conditions.

agisz
nov 16 : 10:54
Nékem még CBF 600 SA van. Csak a távolság nőtt meg.

amatoregy
nov 16 : 10:05
Kihaltak a CBF-ek mint a dinoszauruszok?

Ha nyitó gurulást kellene szervezni lehet senki se jönne már el, mert más motorja van?

scorpyo
okt 12 : 14:41
Sziasztok!
Közben megérkezett, és jó lett az 1000-es fejidom (64210-MFA-D000 ) a 600-asra.

amatoregy
okt 11 : 19:00
"Sziasztok!
e-bay-en rendelt fokozatkijelzővel kapcsolatban kinek van tapasztalata. Nem tudom feltanítni, F betű villog. CBF 600 PC 43" van hozzá leírás? Keres tanítási útmutatót a gipro univerzális kijelzők között.

amatoregy
okt 11 : 18:59
Melyik évjárat?

scorpyo
okt 06 : 09:06
Sziasztok !
Segítség kellene. Valaki meg tudná mondani, hogy a CBF 1000-es fejidomja jó lenne-e a CBF 600-ra ? Az a rész amiben a lámpa van.

csontimontir
okt 05 : 11:11
Nekem Gipro fokozatkijelző van, ami tökéletesen működik, Igaz, én az aktuális olajcsere mellett a szervizben rakattam fel.

glev
okt 03 : 12:42
Sziasztok!
e-bay-en rendelt fokozatkijelzővel kapcsolatban kinek van tapasztalata. Nem tudom feltanítni, F betű villog. CBF 600 PC 43

Mark91
júl 24 : 16:28
Még nem késő!
Köszönöm szépen !

PirosBp
júl 24 : 13:53
Márk! Ha még aktuális, akkor egyetlen egy embert javaslok. Sebestyén Andrást. Korrekt. Javítás megkezdése előtt árajánlatot ad. Nekem a karasnában és a szallerbeckben is rossz tapasztalatom volt, amit hosszú lenne leírni, mert egyik helyre évekig jártam, bízva, hogy majd velem tuti korrektül bánnak. Hát nem. Szóval Őt keresd, és várd ki inkább az időpontját, mint bevidd egy kóklerhez: [klikk ide]

Mark91
júl 18 : 20:11
Köszi a válaszokat! Lehet még nagyobb műtét elébe is néz majd a vas, mert rettenetesen elkezdett rezonálni a lábtartó. Csavarok pedig megvannak húzva és a láncfeszesség is jó.

CsotiGabi
júl 13 : 10:53
Karasnában nekem úgy számolták fel az olaj- és szűrőcserét, hogy az olajszűrő ugyanolyan koszos volt, mint ahogy bevittem. Ezek után már az olaj lecserélésében sem bízok!

csontimontir
júl 10 : 20:01
Én a Karasnába hordom, és eddig nem okoztak csalódást.

Mark91
júl 09 : 09:35
Igy h ennyire ketes a hiruk egyeb javaslatokat is szivesen meghallgatok.

Mark91
júl 08 : 08:20
Koszonom a valaszod!

csiko70
júl 05 : 21:55
Hali!
A Wilkerbe egy lábbal hajtós gyerek motort sem vinnék, az biztos! A másik kettőről nincs személyes szerviz tapasztalatom. Karasna alkatrész értékesítés viszont eddig ötös.
Üdv, Csiko

Mark91
júl 04 : 21:13
Sziasztok!
Bocsi hogy ide írom, de a wilker karasna szallerbeck trióból ki mit ajánl 54.000-es szervízhez? A Dreamben teltház van...

RLaca
jún 15 : 15:43
Sziasztok! SC58 (CBF1000) gyári kipufogók eladóak. Részletek az adok-veszekben.
Széles utakat...!

glev
máj 10 : 00:15
Sziasztok! CBF 600 (pc43) keresek gyári kipufogót. Esetleg csere GPR sportdobra.

Mark91
ápr 10 : 07:07
Sziasztok!

Még mindig eladó:
[klikk ide]

Fórumtagoknak rugalmasabb az ár

dodó
ápr 07 : 14:48
Eladóvá vált!
[klikk ide]

Laci30
márc 16 : 20:47
Srácok, idén majálisra készül a nép?

dodó
márc 01 : 13:14
ELADÓ 600-as!
[klikk ide]

Csaszi04
jan 05 : 20:40
Kicsit megcsúszva, de Boldog Új Évet Kívánok én is minden motoros cimbinek! Brumm, bruummmmm!


Ez az oldal e107 portál rendszert használ, ami a GNU GPL licensz alatt lett kiadva.
-= © 2007 - 2015 CBF Egyesület =-
-= Hungarian HONDA CBF Club =-

   
Oldal létrehozási idõ: 0.0950 másodperc, 0.0189 lekérdezési idõ. Adatbázis lekérdezés: 29. Memória használat: 4,191kb