Főmenü
· Fórum
· Linkek
Keresés
Szavazás

Milyen gyakran látogaod a CBF Egyesület honlapját?

- Naponta egyszer

- Naponta többször is ránézek

- Hetenten többször

- Hetente maximum egyszer

- Max. havonta egyszer

- Csak akkor ha valamit meg akarok kérdezni

- Ha kapok valakitől privát üzenetet csak akkor

- Nem látogatom...

A szavazás korlátozva csak tagoknak

szavazat: 138 hozzászólás: 2
Korábbi szavazások
Mobile Version
e107mobile You can now visit us on your mobile phone! Simply goto cbf-egyesulet.hu/ on your mobile phone or PDA to get started!
Motorozz ésszel!
A Motorkiállításon mindenfelé osztogattak egy kis füzetet, „Motorozz ésszel!” címűt.
Tudom, sokan hoztak el belőle, Én is, de talán nem jutott el mindenkihez. Még a fáradtságot is vettem, hogy végigolvassam és sok érdekes gondolatot találtam benne, melyeket most megosztok veletek.
Hangsúlyozom, hogy nem az észt akarom osztani. Isten ments! Ellenkezőleg! Azokat a dolgokat szeretném kiemelni, melyek bizonyos fokig újak voltak számomra vagy pedig úgy érzem, nem kapnak elég hangsúlyt.
Tehát csak mazsolázok a tartalmában. Szubjektív by Natan.

Az első, fontos dolog, hogy 2008-ban hosszú-hosszú évek után először csökkent a motoros balesetek és halálos áldozatok száma.
A motorosokra egyre inkább partnerként tekint a közlekedők nagy többsége. Egyre inkább jellemző az előzékenység és udvariasság. De ne bízzuk el magunkat! Mindig lesznek figyelmetlen és agresszív vezetők!
A statisztikák alapján a lakott területen inkább az autósok, míg azon kívül inkább a motorosok okozzák a bajt. Vagyis még mindig nem figyelnek elegen a motorosokra és még mindig sok motoros becsüli túl képességeit, vezetői tudását.
A statisztikák alapján megállapítható, hogy az esetek kb. felében hibázik a motoros és másik felében külső tényező okozza a bajt.
A motoros által elkövetett hibák közt első helyen áll a relatív gyorshajtás!


Ruházat
A ruházatról részletesen beszél a füzet, mindnyájan tudjuk, hogy mit. A lényeg, hogy mindig öltözzünk megfelelően (biztonságosan).

Fékezés
Egy fontos gondolat a helyes fékezésről: A legjobb fékhatást úgy érhetjük el, ha az első és hátsó féket egyaránt használjuk. A hátsó féket azonban mindig egy pillanattal előbb aktiváljuk, mint az elsőt! Ez segít a motor stabilizálásában és az első kerékre jutó, megfelelő terhelés elosztásában.
Reakcióidő: (észleléstől a reagálásig eltelt idő) Én (autó)vezetőként is tapasztalom, hogy rengeteg embernél már a veszély észleléséig is rengeteg idő telik el. Másodpercek telnek el, mire egyáltalán felfogják, hogy baj van.
A leggyorsabbaké 0,5 mp, leglassabbaké 2,5, az átlag 1mp.
Az 1 másodperccel számolva a megálláshoz szükséges út (reakcióidő alatt megtett út+fékút):
50 km/h: 14+9,8= 23,8 méter
90 km/h: 25+31,8= 56,8 méter
130 km/h: 36+66,4= 104,4 méter
200 km/h: 55+157,2= 212,2 méter (száraz úton, tapasztalt motorost feltételezve!!! Ideális esetben ennyi, gyakorlatban több)


Kanyarodás
Beállítási trükkök:
Ha túl nagy a gázkar holtjátéka, erősebben ránt a motor, amikor zárt állapotból ráadjuk a gázt.
Beállítás járó motornál, álló helyzetben: kormányt elfordítani mindkét irányba, ütközésig. Ha a fordulatszám nem emelkedik és a holtjáték is rendben, akkor OK. Sok motoron a rövidre húzott bowden megfeszül, ha elfordítjuk a kormányt – rendkívül balesetveszélyes.

Ha nehezen fordul a gép:
Ha érezhetően nehézkesebben fordul a motor, nagy valószínűséggel túl alacsony a guminyomás.
Oka lehet, hogy a kormánycsapágy hibás vagy szoros
Túl feszes a kormányteló. (Elöregedett vagy a hideg miatt az olaj viszkozitása túl nagy.)

A gumik tapadása nemcsak a kopással csökken, hanem az élettartammal is. 4-8 év elteltével már nem tapadnak olyan jól, mint újkorukban.

A gyártás dátumát minden gumiba beleégetik. Ez régebben 3 szám volt (év utolsó száma+a hónap 2 számmal), az újakon 4 szám (év utolsó 2 száma+hónap 2 számmal) egy kis téglalapban a gumi oldalán valahol. Vásárláskor érdemes megkeresni, mert sokan a régi, elfekvő készleteikkel akcióznak. Tehát néha a márkás, de olcsó gumi=régi, állott gumi.

Gumimelegítés
Nyilvánvaló, hogy a meleg gumi jobban tapad, mint a hideg. Márkától, úttípustól, időjárástól, igénybevételtől függően kb. 1-5 km-es táv közt változik a bemelegedés ideje.

Kanyarba inkább lassan menjünk be és gyorsan jöjjünk ki. Legyünk felkészülve, hogy fékezés közben nehezebb bedönteni a motort. Ennek oka az un. felegyenesedési hajlam, ami annyit tesz, hogy a fékezés közben a ráható erők miatt a motor igyekszik visszatérni a függőleges helyzetbe. Ezért fontos a megfelelő tempó és az ellenkormányzás.
A motorfék fontos, mert segíti a lassulást és stabilizálja a motort. Kanyar előtt kapcsoljunk vissza!
Jó tudni, hogy kanyarodásnál magától is fékeződik a motor, mert a kerekek síkja ilyenkor nem párhuzamos.
Kanyar kijáratnál ne adjunk hirtelen nagy gázt, mert könnyen kicsúszhat a hátsó kerék. Ha ilyenkor pánikszerűen elzárjuk a gázkart, az oldalra csúszó kerék hirtelen megtapad, és szinte kilövi a pilótát az ülésből (ez a highside – motorversenyeken szoktuk látni).

Ha besokalltunk egy kanyarban, mit tehetünk az ijedtségen túl: Ilyenkor tudatosan bízni kell a gumikban és csakis oda nézni, ahova menni akarunk. (Ez amúgy máskor is igaz!) Mindig a menekülő utat figyeljük és próbáljuk még jobban ledönteni a motort. Elcsúszni még mindig jobb, mint frontálisan ütközni.

Érdekes, hogy egy ilyen színvonalú kiadványban sem említik azt, amit a Safety-nél tanítottak nekünk. Nevezetesen azt, hogy ilyen szituban az első fék felállítja a motort (tehát használata bizonyos határok között tilos), a finoman adagolt (!) hátsó fék viszont lassítja és bedönti a kanyarba a gépet.
Tehát ha kanyarban baj van: bízni a gumikban – jó helyre nézni – bedönteni, hátsó fékkel.

Előzés
A dinamika miatt egyszerűnek tűnik, de ne felejtsük: a hátulról érkező motor nehezen vehető észre, a ráelőzés kockázata is nagyobb!
Előzéskor mindig legyen alacsony a sebességkülönbség. Így akkor is több lehetőségünk van korrigálni, ha az autó vezetője hibázik.
Bizonyosodjunk meg arról, hogy az előttünk haladó jármű nem akar balra fordulni!
Ugyanígy figyeljünk arra is, hogy nem fordul ki valaki elénk a környező utcákból, parkolóból stb.
Ez sajnos sokszor előfordul. A kanyarodó pilóta csak balra néz be és jobbra nem, hiszen úgy gondolja, azokkal nincsen forgalmi viszonyban. Pedig DE! A motor távolsága sebessége ráadásul nehezebben mérhető fel.

Egy idetartozó gondolat: Néha van olyan érzésem, hogy egy másik motoros nagyobb veszélyt jelent, mint az autósok. Pl. ha normálisan, kis sebességkülönbséggel előzöl, de melletted 200-zal húz el egy speedmotoros. Vagy valaki utoléri konvojunkat, és elkezd türelmetlenül nyomulni közöttünk, mielőtt elengednénk. Voltam már olyan szituban, ahol egy hülyegyerek utolérte az 5-ös konvojunkat és nem leelőzött minket balról, hanem a zippzárral ellentétes ütemben ment előre közöttünk. No comment!

Éjszakai motorozás
Világos helyről indulva hagyjuk időt szemünknek, hogy megszokja a sötétet. Ez kb. 10-20 mp.
Sose nézzünk a szembejövő járművek fényszóróit.
Az erdei állatok ilyenkor a legaktívabbak.

Amúgy is előnyös, de ilyenkor kifejezetten az, a "kukás" mellény használata.

Városi motorozás
Különösen lassú haladáskor és átláthatatlan járműsorok között minden esetben számítani kell hirtelen felbukkanó gyalogosokra.

Ha zöldre vált a lámpa, ne lőjünk ki azonnal, mert egy keresztben érkező jármű még úgy gondolhatja, átfér a „sárgán”. Vessünk egy pillantást oldalra!

Városban figyeljük a tükröket! Figyeljük a saját tükreinket és figyeljük az előttünk haladó autók tükreit. Ha nem látjuk a vezető arcát (szemét! – mármint a szemeit) akkor ő sem lát minket.

Sokszor csinálom, ha nem tudok előzni, hogy kicsit kilépek az előzendő autó bal hátsó sarkánál és megvárom, amíg rám néz. Ez egyébként nagyon jól látszik. Onnantól tudom, Ő is tudja, hogy ott vagyok és ha lehúzódik, akkor ezt tudatosan csinálja és nem csak kacskaringózik.
Figyeljük a tükrökben, nincs-e mögöttünk másik motoros!

Városban figyeljük a szembejövőket, nem szándékoznak-e balra fordulni! Ez a szituáció az egyik leggyakoribb, motorosokat érintő baleset! Ha a szembejövő a felezővonalhoz húzódik, netán lassít, akkor is gyanús, ha nem is indexel.

Párhuzamos közlekedésnél figyeljük a velünk együtt haladókat. Ha valamelyik jármű fékezni kezd, lehet, hogy észrevett valamit, amit mi még nem is látunk. (Szemből balra forduló jármű, átszaladó gyalogos) Ilyenkor lassítsunk mi is.

Figyeljük a körülöttünk haladókat. A rutintalan sofőrt ki lehet szúrni és jobb messziről elkerülni (otthagyni).

Soha nem előzzünk jobbról!

Ha agresszív vezetővel találkozunk, aki szánt szándékkal nem akar elengedni, kérdezzük udvariasan, de határozottan kérdezzük meg, miért tesz így? Miért bántja, ha elhaladunk mellette és 5 mp múlva már nem is lát miket? A sofőrök általában ilyenkor (az udvarias stílustól megzavarodva) elnézést kérnek és arrébb húzódnak.

Fontos az, hogy ne álljunk le erősködni. Az agresszív vezető még agresszívebb lesz, de ellenszenvet váltunk ki, az amúgy motorosokkal szimpatizáló sofőrökből is. Volt már, hogy robogón ülve Én kértem elnézést egy autóstól, az előttem haladó, anyázó, mutogató speedmotoros miatt.

Motorozás esőben
Jól záró ruha kell, meg csúszik az út, stb.
Innen csak egy gondolatot emelnék ki: Esőzéskor nem a víz jelenti a legnagyobb problémát, hanem a szennyeződés, amit az eső feláztat. Ezért az esőzés kezdetekor kell a legóvatosabbnak lenni. Minél jobban esik, az út annál jobban tapad.

Esőben kiemelten csúsznak:
csatorna fedelek
villamos és vasúti sínek
dilatációs hézagokat kitöltő fémbetétek
poros útszakaszok
felfestések
macska kő


Egy érdekesség a végére, amit szerintem kevesen tudnak és nem is értem: Teherautóval nem kötelező követési távolságot tartani a motorkerékpár mögött!

Nekem ezek voltak érdekes és külön említésre méltó gondolatok. Megismétlem, nem akarok idegen tollakkal ékeskedni, ezeket a szavakat csak tolmácsolom felétek. Lehet, hogy másnak más lenne a fontos ebből a füzetből. Ezt azért mondom, mert vagy egy tucatot elhoztunk a Honda standról, ha valaki szeretne belőle, szívesen adok.
Ha csak egy jó gondolatot is találtál ebben az összefoglalóban, már nem dolgoztam vele hiába.

Üdv

Natan
Széles utat, gumifákat

[Beküldte Natan]

Írta Natan - 2009 március 30, hétfő - 09:26:20 | Hozzászólás: 12 | email valakinek Nyomtatóbarát változat Hír létrehozása pdf formátumban
Facebook
Üdvözlet
Felhasználónév:

Jelszó:


Adatok megjegyzése

[ ]
[ ]
[ ]
Chatbox
Üzenetek írásához regisztrált tagnak kell lenned - jelentkezz be, vagy regisztrálj


Papamaci
aug 01 : 18:02
Eladó Rotewald univerzális hátsókerék emelő dupla hátsóvillákhoz. Én Honda CBF 500-hoz használtam Ára : 8000 Ft Érdeklődni : 06 30 2958479

tolnaizalan
júl 11 : 15:13
Sziasztok!

Lenne esetleg lenne valakinek 2009es CBF1000 ABS-hez service manual + gyári szerszámkészlet?

Nagyon megköszönném.

yano
jún 25 : 16:22
Sziasztok!
Újjabb feladat adódót. Gazboweden kell cserélnem, pontosabban a vissza húzó bovdent mert kidörzsölődőt és már elég gyengének tűnik. Ahogy néztem e nélkül is működik így ha elszakadna lehet nem volna vész de azért inkáb cserélem. Kérdés, hogy a tank leszerelésnél illetve a gázmarkolat szerelésénél kell e vmire figyelni?

s.szilasi
máj 04 : 18:54
nem pont Ausztria... Olaszországban mindenhol vannak motoroknak felfestett parkolók, 99%-ban ingyenesek. DE! Ahol fizetős volt, ott minden helynek volt száma, és az automatánál arra a parkolóhelyre kellett fizetni, ugyanis az autós jegyes megoldás ugye nem megbízható (mert esetleg jön a magyar és átteszi egy másik motorról a sajátjára a jegyet)

agisz
máj 04 : 14:51
Ki kell ábrándítanom mindenkit Nem tudom,hogy kell motorral parkolni Ausztriában.Én ugyanúgy parkolok mint Magyarországon.Eddig még nem volt gond ezzel a szokásommal

Chrisy
máj 03 : 09:52
Köszi!

Natan
máj 03 : 09:23
Agisz biztosan tudja.

Chrisy
máj 03 : 08:55
Parkolás motorral Ausztriában...
Aki sokat jár kint, kint él vagy dolgozik, kérem segitsen!
Nagyobb városokban hogy illik/kell motorral parkolni a kijelölt parkolokban? ("kék" zonás, fizetöautomatás)
Szokott lenni motorparkolo? Ha nincs, jo az autos is?
Egy auto helyre két motor mehet?
Kell fizetni? Hova teszem a jegyet, ha kell? Két motor = egy auto? Vagy van motor tarifa? Salzburg és Tirol tartományok lennének az érdekesek.
És mi van az automata garázsokkal? Tudja hogy motor vagyok, vagy egy jeggyel ketten be lehet osonni az egy soromponyitásra? Vagy el a sorompo mellet ha van hely, ingyen?
Legális megoldások érdekelnek!
Köszi!

Köme
máj 01 : 13:43
Idei majális merre volt?

s.szilasi
ápr 30 : 19:38
taYlor! Nekem CBF 600 S volt, de nagyon úgy rémlik, hogy elektronikus a km óra, szedtem szét a műszerfalat de nem emlékszem spirálra. Persze szoktam tévedni is

taYlor
ápr 25 : 21:40
Üdv. Egy 2005-ös cbf 600 hoz hol találhatnék km spirált?

ujrakezdo
ápr 09 : 10:24
Pdf-ben van, kell egy e-mail cím, és küldöm, ha így jó.

Papamaci
ápr 08 : 09:23
Sziasztok !
Van valakinek Honda CBF 600 SA ABS 2009-es motorhoz magyar nyelvű kezelési kézikönyve, ha másolat az se baj !
Akár meg is vásárolnám.
Köszönette l.

csiko70
márc 31 : 21:32
"Hiszem, hogy úgy húsvét táján
Lejön majd az Isten hozzánk
És feltámad dicső fényben
Meseország. - Magyarország."

Móra László


Józsi
márc 31 : 15:36
Köszi! Nektek is!
Már fő a sonka. Na meg az egészség!

Köme
márc 31 : 14:34
Szép Húsvétot mindenkinek!

Natan
márc 20 : 22:01
Majális!
[klikk ide]

Blake
febr 06 : 15:00
Évadnyitó sörözés, gyertek el!
[klikk ide]

Guta217
jan 02 : 18:24
BUÉK Mindenkinek!!

Köme
jan 01 : 19:21
BUÉK!

s.pancsi
jan 01 : 10:26
Mindenkinek búék!
Nem tudtam Dodó, hogy ezzel is foglalkozol
A bandát ismerve mondom, érdemes tovább hallgatni!!!
[klikk ide]

csontimontir
dec 24 : 18:52
Békés, Boldog Karácsonyt mindenkinek!

dewil666
dec 24 : 18:26
Mindenkinek Kellemes Karácsonyt Kívánok!

Blake
dec 24 : 16:34
Boldog karácsonyt Barátaim!

Köme
dec 24 : 14:19
Szép karácsonyt mindenkinek! Elő a motorokkal!
(már akinek van.. )


Ez az oldal e107 portál rendszert használ, ami a GNU GPL licensz alatt lett kiadva.
-= © 2007 - 2015 CBF Egyesület =-
-= Hungarian HONDA CBF Club =-

   
Oldal létrehozási idõ: 0.0601 másodperc, 0.0122 lekérdezési idõ. Adatbázis lekérdezés: 29. Memória használat: 4,190kb